Kamuoyunda çok tartışılan yeni internet yasası olarak tabir edilen değişiklikler TBMM’^de kabul edilip Cuımhurbaşkanına gönderilmişti. Medyaya yansıyan haberlere göre
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, tartışmalı internet yasasıyla ilgili “Bir iki sıkıntılı konu var, üzerinde çalışıyoruz” demişti.
http://www.radikal.com.tr/turkiye/cumhurbaskani_gul_internet_yasasinda_sikinti_var-1176628 (13 Şubat 2014)
Sonrasında da
Türkiye Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, tartışmalı “İnternet Yasası”nı onayladı. Gül, itiraz ettiği iki noktanın yeni bir düzenlemeyle giderileceğini açıkladı.
Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, sosyal paylaşım sitesi Twitter’daki hesabından, bir süredir gündemdeki söz konusu yasa hakkında kendisine yoğun mesajlar gönderildiğini, mesajlarda özellikle iki husus üzerinde itirazların iletildiğini belirtti.
Bu iki noktaya ilişkin sakıncaların esasen kendisinin de farkında olduğunu vurgulayan Gül, şunları kaydetti: “Nitekim, hükümetimizle temasa geçip bu iki noktaya ilişkin düşüncelerimi paylaşmış ve bunların düzeltilmesini istemiştim. Memnuniyetle görüyorum ki iki maddeyle ilgili kaygılar yeni bir yasal düzenlemeyle giderilecek. Bu düzenlemenin süratle gerçekleşmesine fırsat vermek için Macaristan’dan döner dönmez önümdeki yasayı onayladım.”
http://proje.hurriyet.com.tr/dw-world/default.aspx?DocID=17441535
Görüldüğü üzere Cumhurbaşkanı Abdullah Gül yasayla ilgili sıkıntılar olduğuna ilişkin çekincelerini belirtmiş ve yasayı TBMM’ye tekrar görüşülmek üzere göndermek yerine onaylamayı tercih etmiştir. Bu sırada da hükümetin sıkıntılı maddelerde değişiklikleri içeren yeni bir tasarı verdiği şeklinde haberler çıkmıştır. Oysa Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına göre Cumhurbaşkanına TBMM’de kabul edilen yasalarla ilgili iki yetki verilmiştir. Aynen onaylamak. Ya da tekrar görüşülmesi üzere TBMM’ye göndermek.
2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın Kanunların Cumhurbaşkanınca yayımlanması başlıklı 89.maddesine göre Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisince Kabul edilen kanunları onbeş gün içinde yayımlar. Yayımlanmasını (Ek ibare: 3/10/2001-4709/29 md.) kısmen veya tamamen uygun bulmadığı kanunları, bir daha görüşülmek üzere, bu hususta gösterdiği gerekçe ile birlikte aynı süre içinde, Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderir. (Ek cümle: 3/10/2001-4709/29 md.) Cumhurbaşkanınca kısmen uygun bulunmama durumunda, Türkiye Büyük Millet Meclisi sadece uygun bulunmayan maddeleri görüşebilir. Bütçe kanunları bu hükme tabi değildir.Türkiye Büyük Millet Meclisi, geri gönderilen kanunu aynen kabul ederse, kanun Cumhurbaşkanınca yayımlanır; Meclis, geri gönderilen kanunda yeni bir değişiklik yaparsa, Cumhurbaşkanı değiştirilen kanunu tekrar Meclise geri gönderebilir. Anayasa değişikliklerine ilişkin hükümler saklıdır.
2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın Görev ve yetkileri başlıklı 104.maddesine göre Cumhurbaşkanı Devletin başıdır. Bu sıfatla Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil eder; Anayasanın uygulanmasını, Devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir.
Bu amaçlarla Anayasanın ilgili maddelerinde gösterilen şartlara uyarak yapacağı görev ve kullanacağı yetkiler şunlardır:
a) Yasama ile ilgili olanlar:
Gerekli gördüğü takdirde, yasama yılının ilk günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde açılış konuşmasını yapmak,
Türkiye Büyük Millet Meclisini gerektiğinde toplantıya çağırmak,
Kanunları yayımlamak,Kanunları tekrar görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri göndermek,
Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü takdirde halk oyuna sunmak,
Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün, tümünün veya belirli hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas bakımından aykırı oldukları gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası açmak,
Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine karar vermek,
b) Yürütme alanına ilişkin olanlar:
Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek,
Başbakanın teklifi üzerine bakanları atamak ve görevlerine son vermek,
Gerekli gördüğü hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek veya Bakanlar Kurulunu başkanlığı altında toplantıya çağırmak,
Yabancı devletlere Türk Devletinin temsilcilerini göndermek, Türkiye Cumhuriyetine gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,
Milletlerarası andlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,
Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek,
Genelkurmay Başkanını atamak,
Milli Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırmak,
Milli Güvenlik Kuruluna Başkanlık etmek,
Başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkıyönetim veya olağanüstü hal ilan etmek ve kanun hükmünde kararname çıkarmak,
Kararnameleri imzalamak,
Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişilerin cezalarını hafifletmek veya kaldırmak,
Devlet Denetleme Kurulunun üyelerini ve Başkanını atamak,
Devlet Denetleme Kuruluna inceleme, araştırma ve denetleme yaptırtmak,
Yükseköğretim Kurulu üyelerini seçmek,
Üniversite rektörlerini seçmek,
c) Yargı ile ilgili olanlar:
Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danıştay üyelerinin dörtte birini, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekilini, Askeri Yargıtay üyelerini, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyelerini seçmek.
Cumhurbaşkanı, ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama görevleri ile diğer görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.
Sonuç itibariyle Cumhurbaşkanı hukuken bu yasayı onaylamıştır. Oysa hukuken doğru olan yöntem eğer sıkıntılı olduğu düşünülen maddeler varsa bunları tekrar görüşülmesi için TBMM’ye gönderilmesi olmalıydı.