Kitle Fonlama Platformu Yatırım Komitesinin değerlendirmesi gereken kredibilite raporunun asgari unsurları nelerdir?

 
Kitle Fonlaması Tebliği 27.10.2021 tarihli 31641 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bu Tebliğin amacı, paya ve borçlanmaya dayalı kitle fonlamasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Platform: Paya ve/veya borçlanmaya dayalı kitle fonlamasına aracılık eden ve elektronik ortamda hizmet veren kuruluşu ifade eder.
Yatırım komitesi: Girişimci veya girişim şirketi tarafından hazırlanan fizibilite ve/veya kredibilite raporunu değerlendiren, kampanyalara ilişkin hazırlanan bilgi formunu onaylayan ve platform yönetim kurulu tarafından belirlenen komiteyi ifade eder.
 
Yatırım komitesi, bilgi formunun onaylanmasına ve paya dayalı kitle fonlaması bakımından Ek-2’de asgari unsurları belirlenen fizibilite raporunun, borçlanmaya dayalı kitle fonlaması bakımından Ek-3’te asgari unsurları belirlenen kredibilite raporunun incelenmesine yönelik olarak objektif değerlendirme ölçüt ve yöntemlerini içeren bir değerlendirme politikası oluşturur ve bu politika platform yönetim kurulu tarafından karara bağlanarak platformun internet sitesinde kamuya duyurulur.
 
 Yatırım komitesi, 11 inci maddenin yedinci fıkrası uyarınca kredibilite raporuna ilişkin hazırlayacağı raporda girişim şirketinin finansal durumu ile mevcut ve proje sürecindeki genel ekonomik koşulları gözeterek, yürütülecek proje kapsamında fonlanan şirketin yatırımcılara geri ödemeleri düzenli olarak yapıp yapamayacağı hakkında bir değerlendirmeye yer verir. Rapor sonucuna göre fon toplayabileceği değerlendirilen girişimci ve/veya girişim şirketince çıkarılacak borçlanma aracına ilişkin faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları, yatırım komitesi ve girişimci veya girişim şirketi tarafından belirlenir.  Belirlenmiş faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları ile borçlanma aracına ilişkin diğer tüm hak ve yükümlülükler bilgi formunda açıkça belirtilir. Borçlanma araçlarının satışı aynı tutarda fon sağlayan yatırımcılar arasında eşitsizliğe sebep olmayacak şekilde gerçekleştirilir.
 

Bir girişimci veya girişim şirketi tarafından herhangi bir on iki aylık dönemde platformlar aracılığıyla borçlanmaya dayalı olarak en fazla iki kampanya ile fon toplanabilir ve bu dönemde toplanabilecek fon tutarı Kurulca izahname hazırlama yükümlülüğünden muafiyet tanınan ve her yıl Kurul Bülteni aracılığıyla ilan edilen ihraç sınırını geçemez. Her durumda, girişimci veya girişim şirketinin borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla  toplayabileceği fon tutarı, finansmanı talep edilen projenin kredibilite raporunda yer verilen geleceğe yönelik nakit akımlarının, kredibilite raporunun imzalandığı tarihteki indirgenmiş değerinin %50’sinden fazla olamaz. Bir proje için herhangi bir on iki aylık dönemde paya ve/veya borçlanmaya dayalı olarak toplanabilecek fon tutarı Kurulca izahname hazırlama yükümlülüğünden muafiyet tanınan ve her yıl Kurul Bülteni aracılığıyla ilan edilen ihraç sınırını geçemez.

Projenin kredibilite raporunda yer verilen nakit akımlarının indirgenmiş değeri proje bazında platform tarafından MKK’ya bildirilir. Bu maddenin altıncı fıkrasındaki sınırlara ilişkin kontroller MKK tarafından yerine getirilir.

 Platform tarafından, projeye ilişkin kredi skoru hesaplanarak kredibilite raporu ile birlikte yatırım komitesine sunulur.

 
 

Bu tebliğin EK-3 yer alan bilgi ve belgeler aşağıdaki gibidir.

Ek-3

 

KREDİBİLİTE RAPORUNUN ASGARİ UNSURLARI

 

1) Girişim şirketini veya projeyi tanıtıcı bilgiler.

2) Girişim şirketinin yöneticilerini veya girişimci ve ekibini tanıtıcı bilgiler.

3) Girişim şirketinin sermayesine ve varsa son sermaye artırımına ilişkin bilgiler.

4) Girişim şirketinin mevcut, fonlanan şirketin gelecekteki ana faaliyetlerine ilişkin hazırlanan iş modeli kanvası.

5) Girişim şirketinin mevcut faaliyet konuları hakkında bilgiler.

6) Varsa girişim şirketine ait platform haricindeki kuruluşlardan alınan derecelendirme bilgileri.

7) Girişim şirketinin platforma başvuru tarihinden önceki son 2 yıla ait finansal tabloları.

8) Projenin amacı, proje kapsamında elde edilen fonun kullanım yerleri, her bir harcama kaleminin mahiyeti ve planlanan harcama tarih ve dönemleri hakkında bilgiler.

9) Varsa projenin çıktısı niteliğindeki ürün ve/veya hizmetler hakkında bilgiler ile bu ürün ve hizmetlere yönelik pazar araştırması ve analizi ile varsa önceki etüt, araştırma ve diğer çalışmalar hakkında bilgiler.

10) Hedef kitle, ürün ve/veya hizmetlerin talebine ilişkin somut ve öngörülebilir tahminler.

11) Ürün ve hizmetlerin teknik ve tasarım analizi, bunlara ilişkin araştırma, geliştirme, üretim, satış ve pazarlama programı hakkında tahmin ve varsayımlar.

12) Projenin geleceğe yönelik somut ve öngörülebilir varsayımlara dayanan nakit akımlarının, kredibilite raporunun imzalandığı tarihteki indirgenmiş değeri.

13) Araştırma, geliştirme, danışmanlık, lisans, patent, işçilik, pazarlama, demirbaş, ekipman, finansman ve benzeri giderler ile diğer öngörülmeyen harcamalar için ayrılan bütçe hakkında bilgiler.

14) Çıkarılacak borçlanma aracına ilişkin planlanan faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları hakkında bilgiler.

15) Projenin beklenen amacına ulaşmasını engelleyebilecek risk faktörleri.

16) Girişimci veya girişim şirketinin yürütülecek proje kapsamında yatırımcılara geri ödemeleri düzenli olarak yapabileceğini tevsik edici bilgi ve belgeler.

17) Borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla fon toplayacak girişimci veya girişim şirketine ait Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi’nden alınan risk ve çek raporları.

 

Kitle Fonlama Platformu Yatırım Komitesinin değerlendirmesi gereken kredibilite raporunun asgari unsurları nelerdir?

 
Kitle Fonlaması Tebliği 27.10.2021 tarihli 31641 sayılı Resmî Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bu Tebliğin amacı, paya ve borçlanmaya dayalı kitle fonlamasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Platform: Paya ve/veya borçlanmaya dayalı kitle fonlamasına aracılık eden ve elektronik ortamda hizmet veren kuruluşu ifade eder.
Yatırım komitesi: Girişimci veya girişim şirketi tarafından hazırlanan fizibilite ve/veya kredibilite raporunu değerlendiren, kampanyalara ilişkin hazırlanan bilgi formunu onaylayan ve platform yönetim kurulu tarafından belirlenen komiteyi ifade eder.
 
Yatırım komitesi, bilgi formunun onaylanmasına ve paya dayalı kitle fonlaması bakımından Ek-2’de asgari unsurları belirlenen fizibilite raporunun, borçlanmaya dayalı kitle fonlaması bakımından Ek-3’te asgari unsurları belirlenen kredibilite raporunun incelenmesine yönelik olarak objektif değerlendirme ölçüt ve yöntemlerini içeren bir değerlendirme politikası oluşturur ve bu politika platform yönetim kurulu tarafından karara bağlanarak platformun internet sitesinde kamuya duyurulur.
 
 Yatırım komitesi, 11 inci maddenin yedinci fıkrası uyarınca kredibilite raporuna ilişkin hazırlayacağı raporda girişim şirketinin finansal durumu ile mevcut ve proje sürecindeki genel ekonomik koşulları gözeterek, yürütülecek proje kapsamında fonlanan şirketin yatırımcılara geri ödemeleri düzenli olarak yapıp yapamayacağı hakkında bir değerlendirmeye yer verir. Rapor sonucuna göre fon toplayabileceği değerlendirilen girişimci ve/veya girişim şirketince çıkarılacak borçlanma aracına ilişkin faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları, yatırım komitesi ve girişimci veya girişim şirketi tarafından belirlenir.  Belirlenmiş faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları ile borçlanma aracına ilişkin diğer tüm hak ve yükümlülükler bilgi formunda açıkça belirtilir. Borçlanma araçlarının satışı aynı tutarda fon sağlayan yatırımcılar arasında eşitsizliğe sebep olmayacak şekilde gerçekleştirilir.
 

Bir girişimci veya girişim şirketi tarafından herhangi bir on iki aylık dönemde platformlar aracılığıyla borçlanmaya dayalı olarak en fazla iki kampanya ile fon toplanabilir ve bu dönemde toplanabilecek fon tutarı Kurulca izahname hazırlama yükümlülüğünden muafiyet tanınan ve her yıl Kurul Bülteni aracılığıyla ilan edilen ihraç sınırını geçemez. Her durumda, girişimci veya girişim şirketinin borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla  toplayabileceği fon tutarı, finansmanı talep edilen projenin kredibilite raporunda yer verilen geleceğe yönelik nakit akımlarının, kredibilite raporunun imzalandığı tarihteki indirgenmiş değerinin %50’sinden fazla olamaz. Bir proje için herhangi bir on iki aylık dönemde paya ve/veya borçlanmaya dayalı olarak toplanabilecek fon tutarı Kurulca izahname hazırlama yükümlülüğünden muafiyet tanınan ve her yıl Kurul Bülteni aracılığıyla ilan edilen ihraç sınırını geçemez.

Projenin kredibilite raporunda yer verilen nakit akımlarının indirgenmiş değeri proje bazında platform tarafından MKK’ya bildirilir. Bu maddenin altıncı fıkrasındaki sınırlara ilişkin kontroller MKK tarafından yerine getirilir.

 Platform tarafından, projeye ilişkin kredi skoru hesaplanarak kredibilite raporu ile birlikte yatırım komitesine sunulur.

 
 

Bu tebliğin EK-3 yer alan bilgi ve belgeler aşağıdaki gibidir.

Ek-3

 

KREDİBİLİTE RAPORUNUN ASGARİ UNSURLARI

 

1) Girişim şirketini veya projeyi tanıtıcı bilgiler.

2) Girişim şirketinin yöneticilerini veya girişimci ve ekibini tanıtıcı bilgiler.

3) Girişim şirketinin sermayesine ve varsa son sermaye artırımına ilişkin bilgiler.

4) Girişim şirketinin mevcut, fonlanan şirketin gelecekteki ana faaliyetlerine ilişkin hazırlanan iş modeli kanvası.

5) Girişim şirketinin mevcut faaliyet konuları hakkında bilgiler.

6) Varsa girişim şirketine ait platform haricindeki kuruluşlardan alınan derecelendirme bilgileri.

7) Girişim şirketinin platforma başvuru tarihinden önceki son 2 yıla ait finansal tabloları.

8) Projenin amacı, proje kapsamında elde edilen fonun kullanım yerleri, her bir harcama kaleminin mahiyeti ve planlanan harcama tarih ve dönemleri hakkında bilgiler.

9) Varsa projenin çıktısı niteliğindeki ürün ve/veya hizmetler hakkında bilgiler ile bu ürün ve hizmetlere yönelik pazar araştırması ve analizi ile varsa önceki etüt, araştırma ve diğer çalışmalar hakkında bilgiler.

10) Hedef kitle, ürün ve/veya hizmetlerin talebine ilişkin somut ve öngörülebilir tahminler.

11) Ürün ve hizmetlerin teknik ve tasarım analizi, bunlara ilişkin araştırma, geliştirme, üretim, satış ve pazarlama programı hakkında tahmin ve varsayımlar.

12) Projenin geleceğe yönelik somut ve öngörülebilir varsayımlara dayanan nakit akımlarının, kredibilite raporunun imzalandığı tarihteki indirgenmiş değeri.

13) Araştırma, geliştirme, danışmanlık, lisans, patent, işçilik, pazarlama, demirbaş, ekipman, finansman ve benzeri giderler ile diğer öngörülmeyen harcamalar için ayrılan bütçe hakkında bilgiler.

14) Çıkarılacak borçlanma aracına ilişkin planlanan faiz ve benzeri getiriler, vade ve ödeme koşulları hakkında bilgiler.

15) Projenin beklenen amacına ulaşmasını engelleyebilecek risk faktörleri.

16) Girişimci veya girişim şirketinin yürütülecek proje kapsamında yatırımcılara geri ödemeleri düzenli olarak yapabileceğini tevsik edici bilgi ve belgeler.

17) Borçlanmaya dayalı kitle fonlaması yoluyla fon toplayacak girişimci veya girişim şirketine ait Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi’nden alınan risk ve çek raporları.