DERS 07 – Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü Birimleri ve Görevleri
Öğretim Görevlisi Avukat Özge Evci Eralp
GİRİŞ
UYAP; Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, HSK, Adalet Bakanlığı teşkilatı, Türkiye sathında adli ve idari yargının tüm birimleri, (Cumhuriyet başsavcılıkları, mahkemeler, icra ve iflas daireleri, ceza infaz kurumları, adli tıp birimleri, denetimli serbestlik birimleri) arasından fonksiyonel tam entegrasyon sağlayan merkezi bir sistemdir.
Söz konusu birimler, asıl olarak kullanılan karasal veri hatları ile yedek olarak kullanılan 3G veri hatlarından oluşan bir geniş alan ağı ile UYAP Sistem Merkezine bağlanmış olup bunların tüm verileri UYAP Sistem Merkezinde toplanmakta, Acil Durum Merkezinde yedeklenmekte ve bu birimler tüm işlemlerini UYAP Sistem Merkezini kullanarak gerçekleştirmektedirler. UYAP kapsamındaki birimlerin birbirleri arasındaki işlemleri ile veri alışverişleri de UYAP Sistem Merkezi aracılığıyla yapılmaktadır.
Yüksek yargı organları da dâhil olmak üzere tüm yargı birimleri UYAP üzerinden çalıştığından ve yargı birimlerinin sorgu, yakalama, tutuklama, tahliye, arama, ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz gibi acil olarak yapılması gereken işleri ve duruşmaları da gününde yapma zorunlulukları bulunduğundan UYAP’ın kesintisiz bir şekilde çalışması; bu bağlamda UYAP geniş alan ağında ve aynı şekilde diğer kurumlar veya bilgi sistemleri ile UYAP arasında veri alış verişine yönelik bağlantılarda kesintisizliğin ve verimliliğin sağlanması büyük önem arz etmektedir.
Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü Görevleri (Düzey 1)
1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 46/B. Maddesi̇ Uyarınca, Bilgi İşlem Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri şunlardır:
- Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı kuruluşların ilgili birimleriyle işbirliği yaparak bilgi işlem sistemini kurmak, işletmek, bakım ve onarımlarını yapmak veya yaptırmak, bunlara ait hizmetleri ilgili birimlerle birlikte yürütmek; bilgi işlem projeleri ile ilgili olarak Bakanlık birimleri arasında koordinasyonu ve işbirliğini sağlamak,
- İlgili birimlerle işbirliği yaparak bu birimlerin derlediği hukuki mevzuatı, yüksek mahkemelerin içtihatlarını, bilimsel yayınları, Ülkemizin üyesi olduğu uluslararası kuruluşlarca yapılan düzenlemeleri, yargı yetkisi tanınan uluslararası mahkemelerin kararlarını ve gerekli görülen diğer konuları değerlendirerek bilgi işlem ortamına aktarmak ve kullanıcıların hizmetine sunulmasını sağlamak,
- Bilişim teknolojisindeki gelişmelere uygun olarak daha etkin ve verimli bilgi, belge ve iş akışı düzenini kurmak, buna yönelik yazılımları üretmek veya sağlamak,
- Bakanlık görev alanına giren konularda ulusal ve uluslararası kapsamda, sistemler arası çevrimiçi ve çevrimdışı veri akışını ve koordinasyonu sağlamak,
- Eğitim Dairesi Başkanlığı ile işbirliği yaparak Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı kuruluşlarında bilgisayar kullanan personelin eğitimini sağlamak,
- Bilgi işlem müdürlükleri ile birlikte mahkemeler ve diğer ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak bilgi işlem sisteminin etkin ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak,
Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü’nün birimleri aşağıdaki gibidir.
- Ar-ge Şubesi
- Bilgi Güvenliği Şubesi
- İnsan Kaynakları Şubesi
- Kalite ve Süreç Yönetimi Şubesi
- Yazılım Geliştirme Şubesi
- Yazılım Test Şubesi
- Ağ ve Sistem Yönetimi Şubesi
- Enerji ve İklimlendirme Şubesi
- Ceza Uygulamaları Şubesi
- Hukuk Uygulamaları Şubesi
- İdari Yargı Uygulamaları Şubesi
- Ortak Uygulamalar Şubesi
- İdari İşler Şubesi
- Mali İşler Şubesi
- Donanım Şubesi
- SEGBİS Şubesi
- Çağrı Merkezi Şubesi
- Dış İlişkiler Şubesi
- Entegrasyon Şubesi
- Adli Bilişim Şubesi
- Katma Değerli Servisler Şubesi
- Tanıtım ve Medya Şubesi
- Bilgi Bankası ve Hukuki Görüşler Şubesi
- Uzaktan Eğitim Şubesi
- Kişisel Verileri Koruma Şubesi
- Büyük Veri ve Yapay Zeka Uygulamaları Şubesi
https://twitter.com/abbilgiislem?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor
CEZA İNFAZ KURUMLARINDA E-GÖRÜŞ DÖNEMİ BAŞLIYOR
Adalet Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı iş birliğinde Akıllı Teknolojilerin Ceza İnfaz Kurumlarına Entegrasyonu Projesi ‘e-görüş’ün tanıtımı yapıldı. Adalet Bakanı Abdulhamit Gül, “Bu proje ile artık hükümlüler eş, çocuk, aile ve yakınlarıyla irtibatlarını sağlayabilecek, bağlarını güçlü tutacaklardır.” dedi.
Adalet Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı iş birliğinde ceza infaz kurumlarında dijital dönüşümü başlatan Akıllı Teknolojilerin Ceza İnfaz Kurumlarına Entegrasyonu Projesi ‘e-görüş’ün tanıtım toplantısı yapıldı. Törene, Adalet Bakanı Abdulhamit Gül, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu katıldı. Törende bir konuşma yapan Adalet Bakanı Abdulhamit Gül, kamusal hizmetlerin sunumunda temel kriterlerinin vatandaş memnuniyeti olduğunu belirtti. E-dönüşüm kapsamında hayata geçirilen uygulamalarla vatandaşların hizmetlere en hızlı, en az maliyetle ulaşmasının amaçlandığını aktaran Adalet Bakanı Gül, Yargı Reformu Strateji Belgesi’nde de yargıda dijital dönüşümün hedeflendiğini anlattı. Gül, esas amaçlarının, vatandaşların yargısal hizmetlere daha az masrafla, daha kolay ulaşmasını sağlamak olduğunu kaydetti.
“HÜKÜMLÜ YAKINLARI AÇISINDAN DA ÇOK FAYDALI OLACAĞINA İNANIYORUZ”
Ceza infaz kurumlarında da insanı temel alan tüm yaklaşımlara büyük hassasiyet gösterdiklerini belirten Gül, şunları söyledi:
“Bu proje ile artık hükümlüler eş, çocuk, aile ve yakınlarıyla irtibatlarını sağlayabilecek, bağlarını güçlü tutacaklardır. Bu imkanın, aynı zamanda hükümlülerin rehabilitasyonuna da katkı sağlayacağına inanıyoruz. Görüntülü görüşme imkanının, hükümlü yakınları açısından da çok faydalı olacağına inanıyoruz. Yakınları hükümlülerle görüntülü görüşecekler, böylece seyahat etmek, masraf yapmak zorunda kalmayacakları gibi bir ilden başka bir ile gitme ya da rahatsızlığı, hastalığı nedeniyle gidemeyecek olanların yakınlarıyla görüşme imkanına sahip olması sağlanacak. Çocukların cezaevinin o ortamına girip örselenmesini önleyecek şekilde görüntülü görüşme yapılması da çocuğun üstün yararına matuf çok önemli adım olarak değerlendirilmeli. Salgın süreci de projenin ne kadar anlamlı olduğunu ortaya koymuştur.”
HÜKÜMLÜLER SİSTEME PARMAK İZİYLE GİRECEK
Adalet Bakanı Gül, görüntülü görüşmenin yanı sıra elektronik sayım, sağlık hizmetlerine erişim, dilekçe hakkının kullanılması, kitaplara erişim, kantin siparişi ve ödemeleri gibi çok önemli hizmetlerin de projede yer aldığını ifade etti.
Gül, artık cezaevlerindeki kantin siparişinin elektronik ortamda yapılacağını, bu nedenle artık kurumlardaki emanet para bürolarının ortadan kaldırılacağını bildirdi.
Hükümlülerin sisteme parmak iziyle gireceğini ve tüm taleplerini ilgili yere ulaştıracağını kaydeden Gül, projenin personele de önemli katkı sağlayacağını, personelin artık diğer alanlardaki faaliyetlere daha fazla zaman ayırabileceğini söyledi.
“YÜZ YÜZE ZİYARET YAPAMAYAN HÜKÜMLÜ YAKINLARI İÇİN DE UZAKTAN GÖRÜŞME İMKANI TANINACAK”
Törende bir konuşma yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Akıllı Teknolojilerin Cezaevlerine Entegrasyonu Projesi ile temel bazı işlemelerin personel ihtiyacı olmadan gerçekleştirilebileceğini söyledi. Bakan Karaismailoğlu konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Hükümlülerimizin temel bazı işlemleri personel ihtiyacı olmadan gerçekleştirilebilecek. Akıllı multimedya cihazlarının kullanılmasıyla tutuklu ve hükümlülerin, tanımlanmış bazı işlemleri koğuşlarından çıkmadan yapabilmelerine imkan verilecek. Çalışma kapsamında, cihazlar üzerinden görüntülü görüşme, kantin sipariş yönetimi, görüntülü sağlık hizmetleri, parmak iziyle sayım, kitap talebi, dilekçe başvuru hizmetleri, bilgilendirme ve anons hizmetleri yer alıyor. Normalde infaz koruma memuru tarafından yapılan işler, böylelikle teknolojik altyapıyla gerçekleştirilecek. Her gün birçok personelle yapılan sayım işi kolaylaşacak. Kantin alışverişinde emanete para bırakma sistemi ortadan kalkacak. Yüz yüze ziyaret yapamayan hükümlü yakınları için de uzaktan görüşme imkanı tanınacak.”
Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürü Yılmaz Çiftçi de proje ile tutuklu ve hükümlülerin odalarına yerleştirilecek cihazlarla görüntülü görüş yapılmasının sağlanacağını belirtti. Çiftçi, bunun yanı sıra e-doktor, e-kütüphane, on-line kantin alışverişi, parmak izi ile hızlı sayım gibi uygulamaların hayata geçirileceğini, sistem üzerinden kantin siparişi verip ödemelerin bu yolla yapılacağını, bakanlık iletişim uygulamasıyla dilekçe ve e-posta gönderilmesinin sağlanacağını anlattı.
Projenin pilot uygulaması Ankara Sincan Kadın Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda gerçekleştirilecek.
https://basin.adalet.gov.tr/ceza-infaz-kurumlarinda-e-gorus-donemi-basliyor
DONANIM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
A. Donanım Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi
UYAP kapsamında 40.232 adet masaüstü bilgisayar, 16.133 adet dizüstü bilgisayar, 122 adet ağ lazer yazıcı, 21.273 adet lazer yazıcı, 2.800 adet laptop yazıcı, 6140 adet kesintisiz güç kaynağı, 90 adet merkezi kesintisiz güç kaynağı, 5.600 adet tarayıcı ve 13 adet yazıcı+tarayıcı alınmış dağıtımı yapılmış, 49.800 adet bilgisayar data ve 96.556 adet bilgisayar elektrik (KGK) hattı çekilmiştir.
35 il Cumhuriyet Başsavcılıkları bünyesinde Bilgi İşlem Müdürlüğü ve bu müdürlüklere bağlı olarak görev yapmak üzere Ağır Ceza Cumhuriyet Başsavcılıkları ve Bölge idare Mahkemesi Başkanlıklarında 56 adet Bilgi İşlem Şefliği ve 66 adet Bilgi İşlem Bürosu kurulmuş ve bu birimlerde 679 adet teknik personel fiili olarak görev yapmaktadır.
UYAP kapsamında dağıtımı yapılmış olan yukarda sayıları belirtilen donanımların ve bilgisayar alt yapısının kesintisiz olarak çalışmasını sağlamak, 35 adet Bilgi İşlem Müdürlüğü, 56 adet Bilgi İşlem Şefliği ve 66 adet Bilgi İşlem Bürosunun koordinasyonun yapmak ve bu birimlerde çalışan teknik personelin bilgi düzeylerini yükseltmek için eğitim vermek, bu personele teknik konularda destek vermek amacı ile Donanım, Bakım ve Destek Şube Müdürlüğüne ihtiyaç duyulmuştur.
Görevleri
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinden gelen donanım taleplerini toplamak ve talepler doğrultusunda kaynak planlaması yapmak,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinin ihtiyacı olan donanımların belirlemek,
- Donanım dağıtım kriterlerine göre dağıtım planlaması yapmak,
- Yeni alınacak donanımlar için teknik şartnameleri hazırlamak, ihale sürecini başlatmak,
- Sorunların hata niteliğine göre belirlenmiş bir takip mekanizması oluşturmak, arıza verilerinden hata istatistikleri çıkarmak, mevcut istatistiklerden faydalanarak yeni alınacak donanımların stratejik planlamasını yapmak,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinde Başkanlık tarafından yönetilen UYAP Bilişim Sistemlerinde oluşan teknik hatalarla ilgili yardım başvurularının çözümünü sağlamak, gerektiğinde hizmet tedarikçilerine yönlendirmek ve takip etmek,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinden gelen donanım ve yapısal kablolamaya yönelik talep ve arızaları değerlendirmek,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerindeki bilgisayar ve yan donanımları ile bilgisayar alt yapı sistemlerinin kesintisiz olarak çalışmasını sağlamak,
- Başkanlığımıza bağlı olarak kurulan Bilgi işlem Müdürlükleri, Şeflikleri ve Bürolarında görevli personelin koordinasyonun sağlanmak, Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinde görev yapan teknik personelin bilgi ve becerilerini artırılması amacı ile Eğitim Dairesi Başkanlığı ile koordineli olarak teknik eğitimler düzenlemek,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinin donanımlarının periyodik bakımının yapılması/yaptırılmasını sağlamak, tedarikçi firmalarla bakım işleminin planlamasını yapmak ve bakım prosedürlerini belirlemek,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerinin yapısal kablolama ihtiyaçlarını belirlemek yapısal kablolama altyapısını yapmak/yaptırmak,
- Yeni yapılan adliye sarayı hizmet binaları ile ceza infaz kurumlarının yapısal kablolamasının UYAP standartlarına uygunluğunu denetlemek,
- Garantileri biten donanım ve yan donanımların bakım onarım sözleşmelerini gerçekleştirmek,
- Garanti süreleri biten donanımların tamir ve bakımlarını ilgili firmalara veya Başkanlık bünyesinde yapmak/yaptırmak,
- Bakanlık merkez ile adli ve idari yargı birimlerine dağıtılan bilgisayar ve yan donanımlarının envanterlerini takip etmek,
- Mevzuata uygun olarak verilen diğer görevleri yapmak,
SİSTEM YÖNETİMİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Sistem Yönetimi Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminin (UYAP) işletimde olduğu adli ve idari yargı birimleri ile bakanlık merkez ve taşra birimlerinin ve bu birimlerde çalışan 40.000 civarındaki kullanıcının gün içerisinde aktif olarak kullandığı UYAP uygulamaları aktif olarak Şaşmaz Sistem Merkezinden yönetilmektedir. Benzer şekilde Acil Durum Merkezi olarak tasarlanan Gölbaşı sistem merkezinin de idame edilmesi gerekmektedir. Her iki sistem merkezi içinde gerek duyulan, network alt yapısı, sunucu parkının yönetilmesi, alt yapı ve kablolama işlemlerinin tamamlanması, başta UYAP uygulamaları olmak üzere, internet, mail, proxy, portal vb diğer bütün hizmetlerin verilebilmesi için gerekli sunucu/donanım altyapısının ve gerekli işletim sistem–disk sistemi yapılarının yönetilmesi için müstakil Sistem Yönetimi Şube müdürlüğüne ihtiyaç duyulmuştur. B. Sistem Yönetimi Şube Müdürlüğünün Görevleri
|
ORTAK UYGULAMALAR ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Görevleri a. UYAP bünyesinde aktif olarak kullanılmakta olan Personel ve İdari kaynaklar işlemleri, Personel görevlendirme ve birim tanımlama, Ortak Ekranlar, DYS, Evrak Sistemi, Teftiş uygulamalarında yazılımların sorunsuz çalışmasını ve güncelliğini sağlamak. b. Veritabanı-Sunucu-Portal Yönetim Şefliğinden iletilen raporlar doğrultusunda yazılımda iyileştirmeler yapmak. c. Mevcut uygulamalarla ilgili kullanıcıdan gelen değişiklik taleplerini ve hata bildirimlerini inceleyip, uygun olması halinde yazılımda gerekli değişiklikleri yapmak. d. Uygulamalarda yapılan değişikliklere ilişkin uzaktan eğitim senaryolarını hazırlamak. e. Kurumlarla yapılan entegrasyonların UYAP kullanıcılarına yansıtılması için gerekli ekranları hazırlamak, f. Yazılım değişikliklerinin kullanıcılara yansıtılmasından önce, tüm testlerini yapmak. g. Adli İstatistik şefliğinin talepleri doğrultusunda ilk kez talep edilen istatistik verilerinin oluşması için gerekli çalışmaları yapmak. h. Dış uygulamalar Şefliğinin entegrasyon kapsamında ihtiyaç duydukları servisleri sağlamak. i. Uygulama Geliştirme Şubesi bünyesinde faaliyet gösteren şefliklerin kullandığı teknolojik alt yapının geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları yapmak. j. Yeni yapılacak projeler ile ilgili analizleri yapmak ve proje ekibinin oluşması için proje gereksinimlerini belirlemek. k. İlgili Uygulama Şube Şefliklerinin talepleri doğrultusunda gerekli ekranlarda sadeleştirme yapmak, l. Ortak ekranların güncelliğini ve birlikteliğini sağlayacak çalışmalar yapmak. m. UYAP kullanıcılarının bildirmiş olduğu sorunların çözümü için telefonla veya ilgili hata takip sistemleri üzerinden çözülmesi, n. Çok sık karşılaşılan hata ve taleplerin öncelikli olarak yapılması için raporlanarak Yazılım Şubesine iletilmesi. o. Yardım masasına gelen sorunların çözümü ile ilgili bilgileri periyodik olarak UYAP portalı üzerinde yayınlamak. p. Taşradan yardım masasına gelen donanım arızaları ve VPN taleplerinin karşılanması |
CEZA UYGULAMALARI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Ceza Uygulamaları Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi UYAP bünyesinde aktif olarak kullanılmakta olan CBS, Ceza, CTE, DS, Adli Tıp uygulamalarında yazılımların sorunsuz çalışmasını ve güncelliğini sağlamak, birimlerin bilgi iletişim teknolojileri ile çalışmalarını sağlayan hukukçu ve teknik kişilerin ortaklaşa çalışmaları ile otomasyonunu sağlaması için kurulmuştur. B. Ceza Uygulamaları Şubenin Yapısı 1- Ceza Mahkemeleri Yazılımları Modülü 2- Cumhuriyet Başsavcılığı Yazılımı Modülü 3- Ceza ve Tevkifevleri Yazılımı Modülü 4- Denetimli serbestlik yazımı Modülü 5- Adli Tıp Yazılımı Modülü C- Şefliklerin Görevleri 1- Ceza Mahkemeleri Şefliğinin Görevleri:
2-Denetimli Serbestlik İnfaz Şefliği
3-Adli Tıp Şefliğinin Görevleri
4-CBS Şefliğinin Görevleri:
5. İnfaz şefliğinin Görevleri:
|
HUKUK UYGULAMALARI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Hukuk Uygulamaları Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminde (UYAP) milyonlarca dava ve soruşturma dosyası işlem görmekte, bu dosyalar kişisel veriler ve hatta ulusal güvenliği ilgilendiren veriler içermektedir. Sistemde işlenen ve saklanan bu verilenin bütünlük (bilginin bozulmadan muhafaza edilmesi), gizlilik (bilginin yetkisin kişilerin eline geçmesinin engellemesi) ve erişilebilirliğinin korunmasının (bilginin kesintisiz bir biçimde kullanıma hazır halde tutulması), söz konusu bütünlük, gizlilik ve erişebilirlik ile alakalı uluslararası geçerliliği olan güvenlik politikalarının ve sertifika sistemlerinin takip edilerek mevcut sistem üzerinde uygulanmasını sağlanması ve Sistem üzerindeki güvenlik olaylarına doğru ve zamanında müdahale edilmesi iş ve işlemlerinin ancak “sistem”, “uygulama” ve “iletişim” güvenliğinin müstakil bir şube müdürlüğünün koordinasyonunda yürütülmesiyle mümkün olabileceği değerlendirilmektedir. B.Hukuk Uygulamaları Şube Müdürlüğünün Yapısı İstatistik Şube Müdürlüğünün yukarıda tanımlanan görevleri yerine getirebilmesi için 3 (dört) adet şefliğe ihtiyaç bulunmaktadır. Bu şefliklerin isimleri ve görev tanımları aşağıda belirtilmiştir.
C.Şube Müdürlüğüne Bağlı Şefliklerin Görevleri 1-İdari Yargı Uygulamaları
2-Hukuk Mahkemeleri Uygulamaları Şefliği
3-İcra Daireleri UygulamalarıŞefliği
|
BİLGİ GÜVENLİĞİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜA. Bilgi Güvenliği Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminde (UYAP) milyonlarca dava ve soruşturma dosyası işlem görmekte, bu dosyalar kişisel veriler ve hatta ulusal güvenliği ilgilendiren veriler içermektedir. Sistemde işlenen ve saklanan bu verilenin bütünlük (bilginin bozulmadan muhafaza edilmesi), gizlilik (bilginin yetkisin kişilerin eline geçmesinin engellemesi) ve erişilebilirliğinin korunmasının (bilginin kesintisiz bir biçimde kullanıma hazır halde tutulması) ve Sistem üzerindeki güvenlik olaylarına doğru ve zamanında müdahale edilmesi iş ve işlemlerinin ancak “sistem”, “uygulama” ve “iletişim” güvenliğinin müstakil bir şube müdürlüğünün koordinasyonunda yürütülmesiyle mümkün olabileceği değerlendirilmektedir. B. Bilgi Güvenliği Şube Müdürlüğünün Görevleri 1)Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı bünyesinde, kurumun bilgi varlıklarını içerden veya dışarıdan gelebilecek ve kaza ile veya kasten oluşabilecek bütün tehditlere karşı korumak maksadı ile Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi (BGYS) kurmak ve çalıştırmak, 2)Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminde uygulanacak güvenlik politikasını oluşturmak, güvenlik standartlarını belirlemek ve güncel tutmak, 3)Güvenlik politika ve standartlarını uygulamak, uygulatmak, uygulandığının denetim ve takibini yapmak, 4)Bilişim Sisteminin her türlü iç ve dış tehdide, yetkisiz erişime ve zararlı kod ve yazılımlara karşı korunmasına yönelik tedbirlerin alınmasını ve uygulanmasını sağlamak, 5)Bilişim Sistemi üzerinde uygulanacak güvenlik kontrollerinin planlanmasına, hazırlanmasına ve uygulanmasına ilişkin çalışmaları yönetmek, uygulanmasını sağlamak, uygulandığının denetim ve takibini yapmak, 6)Bilişim Sistemi üzerindeki güvenlik zafiyetlerinin tespitine yönelik güvenlik testleri ve araştırmaları yapmak, 7)Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminde işlenen, kaydedilen ve saklanan verilerin güvenliğinin sağlanması amacıyla Sistem üzerindeki kullanıcı, sunucu, network, uygulama, veri tabanı ve güvenlik donanımı loglarını toplamak, takip ve analizini yapmak, 8)Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi içerisinde meydana gelebilecek güvenlik ihlallerine veya bilgisayar güvenlik olaylarına ilişkin delilleri toplamak, analizini yapmak ve rapor hazırlamak, 9)Kullanıcıların bilgi güvenliği konusunda bilinçlendirilmesi için çalışmalar yapmak, 10)Bilgi Güvenliği konularında teknolojinin getirdiği yenilikleri kurum içerisinde kullanmaya yönelik olarak sürekli takip etmek, incelemek ve araştırmak, 11)Başkanlıkça verilen diğer görevleri yerine getirmek,
|
İNSAN KAYNAKLARI VE EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. İnsan Kaynakları ve Eğitim Şube Müdürlüğü Kuruluş GerekçesiBilgi İşlem Dairesi Başkanlığına bağlı olarak görev yapmakta olan merkez ve taşradaki Bilgi İşlem Müdürlüğü, şefliği ve bürolarının yapılanmasını sağlamak, bu birimlerde görev yapan bilgi işlem personeli ve diğer destek personelinin koordinasyonunu, kariyer ve performans takibini gerçekleştirmek, merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı kuruluşlarda bilgisayar kullanacak personelin, 2992 Sayılı Kanunun 22/A-e maddesine göre Eğitim Dairesi Başkanlığı ile işbirliği yaparak eğitimini sağlamak konularının müstakil bir şube müdürlüğü tarafından yürütülmesine ihtiyaç duyulmaktadır. B. İnsan Kaynakları ve Eğitim Şube Müdürlüğünün Görevleri
|
KATMA DEĞERLİ SERVİSLER ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Katma Değerli Servisler Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi UYAP SMS Bilgi Sistemi, Avukat Portal, Kurum Portal ve 118’li servisler ile diğer gelir getirici servislerin hizmet sürekliliğinin sağlanması, mali takiplerinin yapılması, yazılımlarının iyileştirilmesi konularında çalışmalar yapmak üzere Katma Değerli Servisler Şube Müdürlüğüne ihtiyaç duyulmuş olup Başkanlığımızın 27.10.2011 tarih ve 7136 sayılı “Şube Müdürlüklerinin Yeniden Yapılandırılması” konulu İç Genelgesi ile kurulmuştur B.Katma Değerli Servisler Şube Müdürlüğünün Görevleri
|
ENTEGRASYONLAR ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Entegrasyon Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi UYAP Bilişim Sisteminin diğer bilişim sistemleri ile entegrasyonu sağlanarak gerek iç kullanıcılarımız gerekse dış paydaşlarımız, mevzuatın tanıdığı yetkiler çerçevesinde, gerekli bilgi ve belgelere anında erişebilmektedirler. Yapılan entegrasyonlar kapsamında; yıllık bir milyonun üzerindeki sorgulamalar ile birlikte alınan ve verilen bilgilerin, resmî yazışmaya gerek olmaksızın temin edilmesi, kırtasiye ve posta masraflarındaki tasarrufun yanı sıra doğru bilgiye zamanında erişim katma değerini de beraberinde getirmiştir. UYAP entegrasyonlarındaki artış nedeniyle, entegrasyon süreçlerinin bir modül olarak yürütülmesi ihtiyacı karşılayamadığından Entegrasyon Şube Müdürlüğünün kurulması hasıl olmuştur. Bu kapsamda 09/05/2017 tarihli Olur ile Entegrasyonlar Şube Müdürlüğü kurulmuştur. B. Entegrasyon Şube Müdürlüğünün Görevleri
|
BİLGİ BANKASI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ A. Bilgi Bankası Şube Müdürlüğü Kuruluş Gerekçesi 2992 Sayılı Kanunun 22/A-b-h maddesine göre Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığının İlgili birimlerle işbirliği yaparak bu birimlerin derlediği hukuki mevzuatı, yüksek mahkemelerin içtihatlarını, bilimsel yayınları, Ülkemizin üyesi olduğu uluslararası kuruluşlarca yapılan düzenlemeleri, yargı yetkisi tanınan uluslararası mahkemelerin kararlarını ve gerekli görülen diğer konuları değerlendirerek bilgi işlem ortamına aktarmak ve kullanıcıların hizmetine sunulmasının müstakil bir şube müdürlüğü tarafından yürütülmesine ihtiyaç duyulmaktadır. B. Bilgi Bankası Şube Müdürlüğünün Görevleri
|
ÖRNEK SORU
- Aşağıdakilerden hangisi Bilgi Güvenliği Şube Müdürlüğü’nün görevlerinden biri değildir?
A. Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi içerisinde meydana gelebilecek güvenlik ihlallerine veya bilgisayar güvenlik olaylarına ilişkin delilleri toplamak, analizini yapmak ve rapor hazırlamak,
B. Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sisteminde işlenen, kaydedilen ve saklanan verilerin güvenliğinin sağlanması amacıyla Sistem üzerindeki kullanıcı, sunucu, network, uygulama, veri tabanı ve güvenlik donanımı loglarını toplamak, takip ve analizini yapmak,
C. Halen kurulu bulunan SEGBİS idamesini sağlamak
D. Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Genel Müdürlüğü bünyesinde, kurumun bilgi varlıklarını içerden veya dışarıdan gelebilecek ve kaza ile veya kasten oluşabilecek bütün tehditlere karşı korumak maksadı ile Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi (BGYS) kurmak ve çalıştırmak
E. Kullanıcıların bilgi güvenliği konusunda bilinçlendirilmesi için çalışmalar yapmak
Doğru Cevap: C
Bu ders notları ve tüm içeriği ile ilgili Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleriyle korunan mali (İşleme, yayma, çoğaltma, temsil, İşaret, ses ve/veya görüntü nakline yarayan araçlarla umuma iletim hakkı) ve manevi fikri hakların tümü Avukat Öğretim Görevlisi Özge EVCİ ERALP’e aittir. Bu ders notları izinsiz çoğaltılamaz, yayımlanamaz ve izin alınmadan kullanılamaz, internet sitelerinde yayınlanamaz. Av.-Öğretim Görevlisi Özge Evci Eralp 2023-2024